Jessie in Ghana

Abuakwa-Manhyia is de plaats van mijn stageschool
Deze plaats is gelegen in de stad Kumasi
Kumasi is gelegen in het zuid-westen van Ghana


Op deze site ga ik vanuit Ghana jullie zoveel mogelijk op de hoogte proberen te houden van waar ik daar allemaal mee bezig ben.

Ghana - Kumasi

Ghana - Kumasi

Jessie Rosiers

Londerzeel, Vlaams-Brabant, Belgium
Ik ben 21 jaar en zit in mijn 3e jaar leerkracht lager onderwijs aan de Ehsal Hogeschool in Brussel (nu HUB).

zondag 23 maart 2008

Laatste dagen

Hey iedereen

De laatste veertien dagen op Ghanese grond zijn voor mij ingegaan. Donderdag was mijn laatste dag op mijn stageschool. Ik heb er bewust voor gekozen om alles in orde te brengen vόόr donderdag, zodat ik vanaf nu volledig kan relaxen en het land hier verder kan verkennen.
Onze 8 weken stage zitten erop en ik vond het echt super-leuk. Ik zou het zo opnieuw willen doen. Ik weet nog hoe ik 9 weken geleden schrok en me afvroeg wat ik wel of niet zou kunnen doen tijdens mijn stage. Nu zit het er gewoon al op. Ik heb veel dingen kunnen doen en ik had nog zoveel meer dingen willen doen.
Ik ben begonnen met leerlingen die me niet begrepen, die moesten wennen aan mijn uitspraak,… Leerlingen die alleen konden luisteren naar de leerkracht en noteren wat er op het bord verscheen. Leerlingen die nog nooit inspraak hadden gekregen in de lessen. En nog zoveel meer. Het was niet altijd gemakkelijk om lessen voor te bereiden, zeker in het begin niet. Bij ons is zoveel ondersteuning, hier hadden we bijna niets om onze lessen mee te maken. Maar naar het einde toe ging dit al veel vlotter.

Vanaf dinsdag beginnen de leerlingen met de examens. Ik heb deze week nog zoveel mogelijk herhaling gegeven. Maandag waren mijn fiches voor de snel-klaarboekjes eindelijk gelamineerd. Ik had voor elke leerling een schriftje gekocht en als ze klaar waren met het maken van oefeningen, konden ze starten met het maken van de fiches. Gemotiveerd dat die leerlingen waren. Er waren er enkelen die 3 blaadjes gemaakt hebben op nog geen half uur tijd. Mijn mentor was zeer blij en hij gaat deze fiches zeker verder blijven gebruiken.

Donderdag was er een lesvrije dag voorzien omdat het zondag Pasen is. De leerkrachten hadden een quiz voor elke klas, een voetbaltornooi en nog enkele andere spelletjes voorzien voor die dag. Het verliep allemaal nogal chaotisch en ik heb mijn leerlingen niet veel gezien voor de laatste dag. Ik heb zelfs enorm wat moeite moeten doen om ze toch nog even allemaal samen in de klas te krijgen om afscheid te nemen. Het afscheid verliep minder hartelijk dan verwacht, maar daar hadden ze mij al voor gewaarschuwd. Geen traantjes, wel blije gezichten omdat ze een ballon en een balpen kregen.
Iedereen verwachtte dat we toch nog zouden terug komen, dus moesten ze niet echt afscheid nemen van ons. Met enkele leerkrachten heb ik adressen en telefoonnummers uitgewisseld en de meesten wilden ook wel op de foto. Ik heb mooie herinneringen aan deze stage. Ik vond het een hele ervaring. Ik hoop nu alleen nog dat er toch wel iets verder gezet wordt van wat ik hier allemaal heb aangebracht en gemaakt. Ik hoop ook dat de bibliotheek goed zal functioneren. Ik blijf zeker nog in contact met mijn mentor en de hoofdmeester. Ze gaan me op de hoogte houden van wat er in de school gebeurt.

Vanaf vrijdag is het dus vakantie voor ons. Eerst nog wat souvenirs kopen en maandag vertrek ik met Imke richting Lake Volta.
Ik hoop dat we mooie dingen gaan zien en dat we een relaxte week tegemoet gaan. Ik hou jullie zeker op de hoogte van onze avonturen en ik zet zo snel mogelijk foto’s op de site.

Vele groetjes
Yaa

1 opmerking:

lientjuhxxx zei

hey
alles goed daar?
breng maar veel zon mee hoor, want hier in west-vlaanderen doet het niet anders dan regenen.
echt ni geestig in de vakantie. nuja weer werkvakantie want mijn bachelorproefstage komt eraan. en stress komt weeral hoor, moet nog veel doen!
en met mijn nieuwe vriend tom, gaat het super. kvoel me er zo goed bij. hij is vier jaar ouder en heeft huisje en wijn lijk al een gezinnetje soms. echt super. kwoon er nog niet bij hoor, mo af en toe es paar dagen en kverlang er zo naar he! omdat gewoon zo goed gaat, kheb al ring enzo gehad! hopelijk blijft dit mijn geluk!

dikke kus bellie